FORSKARE
OM UTVECKLINGSSTÖRNING
Perspektiv - Kunskaper - Utmaningar
Karin Sonnander, Mårten
Söder, Kent Ericsson
Uppsala Universitets
Förlag
1997
Mårten Söder:
INLEDNING
Karin Sonnander:
BIOLOGISKT OCH SOCIALT:
EXEMPLET PSYKISK UTVECKLINGSSTÖRNING
Kent Ericsson:
FRAMVÄXTEN AV OMSORGER GENOM BOSTAD OCH DAGLIGA VERKSAMHETER
SAMT SKIFTET MELLAN
TRADITIONER
(pdf-format)
Karl-Henrik Gustavson:
PSYKISK UTVECKLINGSSTÖRNING HOS BARN:
EPIDEMIOLOGI OCH ORSAKSFAKTORER
Mats Granlund/Eva Björck-Åkesson:
REAGERA OCH REGLERA -
Beteendestilar hos barn med grava funktionsnedsättningar
Göran Annerén:
DOWNS SYNDROM -
En medicinsk, pedagogisk och samhällelig utmaning
Brita Ryde-Brandt:
HAR HASTIGHETEN NÅGON BETYDELSE?
Anna Hollander:
RÄTTIGHETSLAGSTIFTNING FÖR PERSONER MED BEGÅVNINGSHANDIKAPP.
Innebär lagstiftningen att enskildas medborgarstatus stärks
eller ställer lagen nya krav på kompetens och kvalifikationer?
Jerry Rosenqvist:
BEGREPPET INTEGRATION: SEMANTIK OCH IDEOLOGI
Magnus Tideman:
ÖKAD NORMALISERING ELLER BARA NY ADRESS?
Om kommunalisering och levnadsvillkor för personer med utvecklingsstörning
Anders Gustavsson:
ATT TA VID DÄR GOFFMAN SLUTADE -
Om betingelserna för att utveckla "egna" perspektiv på tillkortakommanden
Bengt Åkerström:
VUXNA MED AUTISM OCH FÖRSTÅNDSHANDIKAPP -
Aspekter av boende och behandling under olika livsperioder
Carina Gustafsson:
UTVECKLINGSSTÖRNING OCH SAMTIDIG PSYKISK STÖRNING -
EN KUNSKAPSÖVERSIKT
Ingemar Emanuelsson:
EN SKOLA FÖR ALLA - EN HOTAD MÅLSÄTTNING?
Lars Kebbon:
PUBLIKATIONER OCH ANNAN DOKUMENTATION 1953-1997
Top of page |